torsdag 18 juli 2024

...Lars Strannegård - Sommar i P1

Foto: Mattias Ahlm. Publicerat med tillstånd.

Det börjar enkelt med ett stort palmblad uppspikat på väggen – och det blir vägen in till estetik och konst. Och upplevelsen av konst – vad kan den ge oss? Jo – tröst genom sitt sinnliga, en röst som når vårt inre. Så poesin, som får oss att känna något genom rytmen och ordens ordning. Inte genom fakta och logik.

 

En beskrivning av klassrum 328 på Handelshögskolan i Stockholm får mig att vilja åka direkt in till Sveavägen och se rummet som är inrett av Marie-Louise Ekman med egna ögon. Jag återger inte beskrivningen här. Detta vill man höra själv.

 

Vad man också vill höra själv är Lars Strannegårds val av musik - hitintills denna säsongs mest rytmiska låtar. Och den absoluta höjdpunkten på det är när han själv rappar inledningen till Rapper´s Delight. Coolt!

 

Inspirerad på flera plan efter programmet, ser jag mig om i mitt hem. Nog för att jag har konstverk här av olika art, både av riktiga konstnärer och egenskapade alster - men nu funderar jag på vad som blir mitt nästa palmblad på väggen.

Lars Strannegård - Sommar i P1