onsdag 17 juli 2024

...Lasse Holm - Sommar i P1

Foto: Mattias Ahlm. Publicerat med tillstånd.

Jag vet inte vad det är men trots flera berättelser som rent faktiskt innehåller dramatik, antingen fysisk eller mental eller både och, så är det en lång sammandragen redogörelse och ett tämligen livlöst sommarprat han gör. 

Men så klart, allt kanske ligger i lyssnarens öra och betraktelse. Jag tycker programmet är tråkigt. Kanske är det då j a g som är tråkig. 

Men spretigt, vågar jag i alla fall säga att hans Sommar är. Det finns ingen riktigt röd tråd. Ingen tydlig linje.

Det dröjer ända in till fyrtiosjätte minuten för Lasse Holm att börja prata om det som borde vara nerven - skapandeprocessen. Hur han hämtar inspiration, vad som är viktigt för honom i en låt och vad som krävs för att något nytt ska komma ut ur ens egen hjärna. Han gav det en minut och det lilla fick trösta mig för mödan jag lagt på att lyssna på hela programmet.

Det hade varit härligt om han arbetat på baslinjen i sitt manus - baslinjen som han säger är så viktig för honom i alla sina låtar. Och de är ju över sjuhundra.