söndag 21 juli 2024

…Niklas Ekstedt - Sommar i P1

 

Foto: Mattias Ahlm. Publicerat med tillstånd.

Många säger: ”Man vill ju inte bli bitter”. Även jag.

När Niklas Ekstedt förklarar de fem olika grundsmakerna får jag en ny syn på våra känsloliv.
Smakerna är salt, sött, surt, umami och bitter. Även det bittra behövs.

Socker vet vi är gott. Men man ska inte översockra i tron att ”ju mer desto bättre”.

Inte i relationer heller, tänker jag.

Ju mer man sockrar för att övertyga både sig själv och omgivningen om perfektion, desto mer slår det bittra till om relationen tar slut. Som för att väga upp den tidigare oproportionerliga sötman.

Niklas talar om sin kärlek till de olika smakernas betydelser. Spänningen i att blanda, kompensera upp, våga prova och njuta.

Det är nog samma med relationer, tänker jag – ta lite lagom av allt. Och vad gäller relationer vill jag byta ut smaken ”bitter” mot ”klarsynthet”.

Om man kryddar med ett uns av klarsynthet från början och inte lurar sig själv så behöver man inte bli bitter om relationen tar slut.

Förlåt, Niklas. Ditt matprat var jättebra.

Mina tankar for iväg.