tisdag 23 juli 2024

…Kristian Matsson - Sommar i P1


Foto: Mattias Ahlm. Publicerat med tillstånd.

Jag hörde någon gång talas om en låt som innehöll markant många fler ord än andra låtar. Alltså inte fler ord i antal. Det handlade om ordförrådets bredd.

Utan att ha granskat alla sommarprat denna säsong, bara lyssnat ingående på dem, vågar jag påstå att Kristian Matsson är en av dem som hitintills haft störst ordbredd. Jag borde njuta och inspireras av språket men det blir så mycket att jag i efterhand inte kan återskapa en enda av hans fantastiska formuleringar.

Vad som däremot fastnar starkt är hans vackra tolkning av Eva Dahlgrens "Ängeln i rummet", när han sjunger till sin specialstämda banjo från 1800-talets New York.

Han stämmer om den från ett terslöst Csus2-ackord - ja, fråga inte mig - och mixtrar med G:et för att få till ett ledset dur-ackord. Sen sjunger han och det är himmelskt. Precis som om det är han som är ängeln i rummet.

Han har tyvärr tackat nej till programmet "Så mycket bättre". Jag hoppas verkligen han ändrar sig i framtiden. Den här mannen vill man höra sjunga mer.